Dehidracija in njene posledice

Pijemo zato, da ne dehidriramo, katere tekočine vnašamo v telo, pa je odvisno samo od nas samih. Ker je naše telo sestavljeno iz 60 – 75% vode, je najboljša tekočina za zaužitje sigurno voda. Vendar se moramo vseeno zavedati, da z pitjem vode iz telesa spiramo tudi rudnine, minerale, zato je pomembno, da jih nadomestimo s pitjem še česa drugega in ustrezno prehrano. Tudi z njo namreč v telo vnašamo tekočine. Če v telesu nimamo dovolj tekočine za normalno funkcijo naših organov ter za »umivanje« tudi odznotraj, dehidriramo.

Razlogov za dehidracijo je lahko več, od že omenjenega zadrževanja v suhih prostorov pozimi, do telesnih aktivnosti, pri katerih se potimo in vročini poleti. Vsekakor je pa dehidracija pomanjkanje vnosa dovolj vode v telo, s tem se v telesu poruši ravnovesje elektrolitov (na primer natrija in kalija) in  že najmanjša sprememba v količini vnosa lahko povzroči dehidracijo.

Vzroki so lahko tudi v nekaterih bolezenskih stanjih (viroze na primer), ki imajo za posledico bruhanje in drisko, lahko se preveč potimo in s tem izgubljamo prepotrebno tekočino. Tudi povečano uživanje alkoholnih pijač lahko privede do dehidracije.

Najbolj so ogroženi otroci in starejši ljudje, seveda pa to ni merilo, saj lahko dehidrira zaradi različnih razlogov kdorkoli.

Razlogov za dehidracijo je lahko več, od že omenjenega zadrževanja v suhih prostorov pozimi, do telesnih aktivnosti, pri katerih se potimo in vročini poleti. Vsekakor je pa dehidracija pomanjkanje vnosa dovolj vode (in drugih tekočin)  v telo, s tem se v telesu poruši ravnovesje elektrolitov (na primer natrija in kalija) in  že najmanjša sprememba v količini vnosa lahko povzroči dehidracijo.

Vzroki so lahko tudi v nekaterih bolezenskih stanjih (viroze na primer), ki imajo za posledico bruhanje in drisko, lahko se preveč potimo in s tem izgubljamo prepotrebno tekočino. Tudi povečano uživanje alkoholnih pijač lahko privede do dehidracije.

Znaki dehidracije

Najbolj so ogroženi otroci in starejši ljudje, seveda pa to ni merilo, saj lahko dehidrira zaradi različnih razlogov kdorkoli.

Zelo je pomembno, da smo pozorni že na najmanjše znake dehidracije ter jih saniramo, sicer lahko zbolimo za zelo resnimi posledicami dehidracije, v končni fazi lahko tudi umremo. Ko čutimo blago do močno žejo, imamo suha usta, pordelo kožo, ko smo brez apetita, omotični in utrujeni, trpimo za glavobolom, čutimo šibkost v mišicah, vse našteto pomeni, da smo izgubili 2% vode iz telesa, ki jo je potrebno nadomestiti. Prav tako bo naš urin temneje obarvan, koža bo izsušena in neelastična.  V tem primeru govorimo o blagih znakih dehidracije.

Še resneje postane ob hitrem pulzu in dihanju, ko se prenehamo potiti in ne izločamo urina, čutimo krče v udih in veliko utrujenost, slabost in povišano temperaturo. V tem primeru smo izgubili že 10% vode in stanje postaja že zelo resno, govorimo o resnih znakih dehidracije.

Če ob naštetih znakih telesa ne hidriramo, bomo tvegali mišične krče, bruhanje, motnje vida, zmedenost, vso telo prepredejo krči in podobno.  Izločanje seča lahko povsem poneha, čutimo omedlevico, bolečine v prsih in trebuhu,  pademo lahko tudi v nezavest. V tem primeru govorimo o kritičnih znakih dehidracije.

Pri izgubi 15% vode in več človek največkrat umre.

Pri blagi dehidraciji bo dovolj, da pijemo vodo, da telo ponovno hidriramo in mu omogočimo normalno opravljanje funkcij, najbolje pa je poseči po rehidracijskem napitku oziroma raztopini, ki naj vsebuje sladkor in elektrolite (mešanica soli in glukoze). Pri hujših oblikah dehidracije je nujno poiskati zdravniško pomoč, saj bodo rehidracijsko raztopino v tem primeru vnašali intravenozno.

Da ne bi prišlo do dehidracije, moramo redno piti vodo in druge tekočine v obliki čajev, nesladkanih (najbolje sveže doma pripravljenih) sokov, juh in podobno. Izogibati se je potrebno sladkim pijačam, kavi  in alkoholu, izogibajmo se zadrževanju v  suhih zaprtih prostorih , aktivnostim  na vročem soncu in podobno. Če to ni mogoče, potem moramo poskrbeti, da bomo imeli ob sebi vedno steklenico vode, da bi se izognili nevšečnostim.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja