Ko pomislimo na ta rumen sadež in si v usta prikličemo njegov kisel okus, najprej pomislimo na obilico C vitamina, ki ga vsebuje.

Vendar ne,   limona ali pomaranča nista najvišje na lestvici sadja in zelenjave po vsebnosti vitamina C. Kar nekaj jih je pred njima, ki vsebujejo veliko več  tega kralja med vitamini, kot vitamin C radi poimenujemo.

Povsem na vrhu je  acerola, divja češnja iz Južne Amerike  s kar 1700 g C vitamina v 100 g tega sadeža,  a je zaradi svoje visoke cene precej nedosegljiva.

Imamo pa čudovito rastlinico, ki raste tako rekoč na dosegu roke in katere drobni popki so neverjeten vir vitamina C, kar 1.025 mg ga je v 100 g, kar   je v primerjavi s pomarančo ali limono, ki ga vsebujeta okoli 50 mg,  precejšnja razlika.

 

In kako je z drugim sadjem in zelenjavo?

Veliko C vitamina vsebuje  črni ribez (177 mg), sledijo pa še :

  • Peteršilj z 166 mg, ki poleg vitamina C vsebuje še vitamine A,B in E, minerale ter razkuževalni klorofil,

  • Ohrovt z 114 mg je bogat še z  vitaminom A in K ter  minerali,

  • Paprika s približno 139 mg, še zlasti rdeča vsebuje skoraj 3 krat več C vitamina kot pomaranča ter je hkrati odličen vir vitamina A,

  • Mango vsebuje 122 mg vitamina C, ob tem pa še vitamin A, betakaroten in je dober čistilec krvi,

  • Čili kot zelenjava in ne mešanica začimb, nam bo s  ½ skodelice te pekoče začimbnice ponudil skoraj 108 mg vitamina C, poleg tega bo kapsaicin v čiliju poskrbel za celo vrsto zdravilnih učinkov – med drugim bo  ublažil  bolečine v mišicah in sklepih, poskrbel za srce in ožilje, pospešil hujšanje,

  • Papaja vsebuje 88 mg C vitamina na sadež, ob tem je bogata z železom, kalijem in kalcijem. Z uživanjem tega sadeža bomo  poskrbeli za zdrave kosti in boljšo prebavo,

  • Cvetača v 100 g vsebuje 73 mg C vitamina, ob tem pa je bogata z vlakninami, folno kislino in kalijem. Zdravilno deluje na sluznico debelega črevesa, njen učinek je čistilni za kri in odvajalni.

  • Kivi ali kitajska kosmulja, kot ta zeleni sadež tudi imenujemo, vsebuje 71 mg C vitamina ter je hkrati bogat s bakrom in kalijem.

Najdemo ga tudi v zelenolistni zelenjavi (špinača),  paradižniku, krompirju, jagodah, zelju, česnu, korenju.

Pazljivost pri rokovanju in skladiščenju vsekakor ne bo odveč – vitamin C je namreč izredno občutljiv na zrak, toploto, svetlobo, vodo, zato je najbolje, da hrano pripravljamo tik pred zaužitjem, je ne pregrevamo, pečemo in kuhamo na visokih temperaturah, saj v tem primeru izgubi precej tega dragocenega vitamina.

In še kot zanimivost – nekje sem prebrala, da naj bi večina živali sintetizirala lasten vitamin C, človek, opice in morski prašički pa te sposobnosti nimamo.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja