Oreščki, stročnice in semenke živijo v naravi in da bi se zaščitili pred zunanjimi vplivi, svoj obrambni mehanizem razvijejo tako, da imajo v svoji lupini – ovoju  prehranske zaviralce in strupene snovi vse do kalitve.

Da bi se izognili posledicam, kot so utrujenost, glavobol, nizki pritisk, pomanjkanje vitaminov in mineralov v telesu ( B12, železo, magnezij),  celo alergije, ki jih tvegamo ob prehranjevanju z nenamočenimi plodovi, je smiselno, da jih pred zaužitjem namakamo. Fižol ali stročnice vsaj dvanajst ur pred kuhanjem, še bolje skozi vso noč (priporočeno z dodanimi algami), pšenico med 8 in 22 urami, zrna pa vsaj 7 ur v topli vodi pred zaužitjem. Na tak način bomo namreč nevtralizirali večino inhibitorjev, torej zaviralcev encimov.

To so počele že naše babice in mame, takrat sicer v prepričanju, da bo na primer fižol hitreje kuhan in za boljšo prebavo. Vse to je res, danes pa zahvaljujoč znanstvenim raziskavam vemo tudi, da nenamočene stročnice, oreščki in semenke v olupu skrivajo strupe in prehranske zaviralce,  ki so razlog za prej naštete nevšečnosti in ki so se pojavljale tudi pri ljudeh, ki so načeloma živeli zdravo življenje, se zdravo prehranjevali.

Zato je namakanje semenk in oreščkov tako pomembno, dokazali so namreč, da inhibitorji encimov dušijo encime ter jih zavirajo pri njihovem delovanju.. Encimi so pospeševalci kemičnih procesov v organizmu,  potrebni so tako pri presnovi (prebavni) kot pri bioloških procesih (zavirajo vnetja, pospešujejo prekrvavitev).

Inhibitorji encimov so :

  • fitati – fitinska kislina, ki se veže z kalcijem, manganom, bakrom, železom, predvsem pa s cinkom
  • tanini ali čreslovina – le ti zavirajo absorbcijo železa in kalcija
  • goitrogeni .- zavirajo delovanje žleze ščitnice in s temo tvorbo hormonov.

Z namakanjem bomo torej vsaj delno, če ne v celoti odpravili naštete zaviralce, poleg tega je namakanje pomembno tudi za  vzpodbujanje  nastajanja koristnih encimov. S kalitvijo semenk, oreščkov in stročnic bo vstop predvsem B vitamina večji, olajšali pa bomo tudi prebavo. Telo bo lažje srkalo vitamine in minerale, s tem bomo preprečili tudi izgubo kostne gostote (zaradi večje absorbcije kalcija). Prav tako bo debelo črevo nevtralizirano strupov in očiščeno. Predvsem pa bomo z namakanjem preprečili številne bolezni.

Oreščki, kot so lešniki, orehi, makadamija, indijski oreščki, pekani, pinjole, brazilski oreščki, mandlji in bučnice (manj pa arašidi in pistacije zaradi praženja in soli) so pravi zaklad zdravja, prav tako semena sončnic, lanu, maka, konoplje, sezama. Poleg visoke vsebnosti zdravih  maščob  (zelo pomembni maščobni kislini sta tudi linolenska in linolna) , vsebujejo tudi:

  • vlaknine
  • beljakovine
  • rudnine (magnezij, fosfor, kalij, baker, selen, bor, molibden)
  • ogljikovi hidrati (sladkor)
  • vitamini B
  • vitamin E
  • elaginske kisline (antioksidant)

Oreščki in semenke so lahko torej vsakodnevno na našem jedilniku, tako kot dodatek ali kot samostojni obrok, lahko pa tudi kot  dodatek mesnim /zelenjavnim jedem. Paziti je potrebno le, da so količine primerne, poleg vseh kvalitet so namreč tudi zelo visokokalorične.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja